Kronofogden har inte alltid rätt

Att få hem ett brev från Kronofogden ligger förmodligen högt upp på listan över saker som stressar svenskar allra mest. Men faktum är att Kronofogden inte alltid har rätt, eller ens agerat på korrekta uppgifter och man kan söka rättelse.

En betalningsanmärkning är något som de flesta ryggar tillbaka inför, en sådan är nämligen ett tecken på att du inte skött dina betalningar. Vidare kan en anmärkning om betalning leda till att en inte får vare sig ta lån, köpa lägenhet eller kanske skaffa ett nytt telefonabonnemang. Men det är inte alltid som man hamnar i Kronofogdens register på korrekta grunder och nu visar det sig att allt fler överklagar och får rätt.

Fler och fler ansökningar om rättelse inkommer till Kronofogden

Under förra året kom det in hela 12 000 krav på rättelser gällande ärenden där privatpersoner hävdade att den statliga myndigheten agerat på felaktiga uppgifter från inkassobolag eller långivare. Det är inte siffran på rättelsekrav som är det förvånansvärda i denna fråga utan att hela 70 procent av de ärenden som inkommit har gett anmälarna rätt gentemot Kronofogden.

Vad är det kraven på rättelser gäller oftast? Jo det är visar sig vara mestadels allmänna skulder som parkeringsböter, CSN-skulder men även skatt. Oftast är den vanligaste anmärkningen att den som söker om rättelse påvisar att denna inte har fått en betalningsuppmaning innan det gått så långt som till ett inkassobolag och restföring i Kronofogdens register. Vad är då orsaken till att det blir fel ibland? Det verkar vara så att masshanteringen av ärenden med snabb handledning gör så att systemet inte är fläckfritt.

Publicerad: 3 augusti, 2016

Låna

Kundtjänst öppettider

Helgfria vardagar: 08:00 - 18:00

Öppet för ansökningar 24 timmar om dygnet och 365 dagar om året.

GF Money Consumer Finance

BOX 1306, 751 43 Uppsala

Besöksadress: Östra ågatan 31, 753 22 Uppsala

556876-2578

018 71 00 02

info@smspengar.nu