Frågor och svar

Smslån » Frågor och svar

Vi vill att din upplevelse hos Smspengar ska återspegla att det är tryggt, enkelt och säkert att ansöka om smslån / kontokredit. Så därför har vi skrivit upp de vanligt förekommande frågorna som kommer upp i samband med vår tjänst. De finner ni uppdelat i olika kategorier nedan.

Allmänna frågor om vårt flexibla kreditkonto


Vad är räntan på krediten?

Den nominella rörliga räntan för kontokrediten är 44,00 %. Ett typiskt uttag av 15 000 kronor i 12 månader uppgår den effektiva räntan till 71,04 %. Totalt att betala 19 725 kr (ca 1 644 kr per månad)

En månadsränta om 3,67 % (44,00 % per år) debiteras på de uttag som du har gjort. En uppläggningsavgift om 280 kronor debiteras första aviseringen och för varje uttag belastas en uttagsavgift om 95 kronor, varje avisering medför en avi/månadsavgift om 45 kronor. Utnyttjar du en betalningsfri månad belastas ditt konto med en avgift om 95 kronor. Ansöker du och blir beviljad en höjning av din kreditgräns belastas ditt konto med en avgift om 150 kronor. Varje månad faktureras du minimumbelopp, då kan du välja att betala minsta belopp eller valfritt belopp. På månadsfakturan återfinns avgifter och ränta för din kredit och återbetalning av lånat belopp.

Exempel, om du tar ut 5 000 kronor kostar det 6 kronor i ränta per dag.

Kan jag bestämma min kreditgräns?

Kan jag höja min kreditgräns?

När betalas mitt uttag ut?

Hur gör jag uttag?

Om du redan har blivit beviljad ett kreditutrymme kan du göra nya uttag inom ditt utrymme via mina sidor eller ringa oss på 018 - 71 00 02.

Du ansöker smidigt och säkert via vårt formulär på hemsidan, där skapar du ett konto och fyller i uppgifter om dig själv och din ekonomi. Innan ansökan kan beviljas behöver du identifiera dig genom att logga in på din bank via bankID eller personlig inloggning. Har du inte möjlighet till det kan du skicka in kopior på ID-handling och lönespecifikationer.

Vi behandlar din ansökan under våra öppettider vilket för närvarande är 8-16 helgfria vardagar.

Du kan sedan enkelt logga in på mina sidor och välja att göra uttag.

När får jag svar på min ansökan?

En ansökan om kredit kan göras när som helst på dygnet, varje dag i veckan. Efter slutförd ansökan får du utan dröjsmål ett preliminärt lånebeslut under våra öppettider, helgfria vardag 8 till 16.

Vi betalar sedan ut ditt första uttag till ditt bankkonto så fort vi har lämnat ett slutgiltigt positivt beslut på din ansökan.

Kan jag ansöka om kredit via SMS?

Nej du kan inte ansöka om krediten via SMS.

I samband med ansökan kan det krävas av dig att styrka vissa av dina uppgifter.

Exempel på några uppgifter vi kan be dig skicka in är

  • Lönespecifikationer
  • Kontoutdrag
  • Verifiering av ägandeskap av konto
  • Andra dokument som kan styrka lämnade uppgifter i ansökan

Om du behöver inkomma med uppgifter kan du skicka in dem på följande sätt.

  • Att skicka e-postmeddelande till info@smspengar.nu
  • Genom mina sidor
  • Per post till Smspengar,Östra ågatan 31, 753 22 Uppsala

Nej vi tillåter inte att man administrerar någon annans kredit oavsett om man har fullmakt eller ej.

Ja. Kontaktuppgifter (adress, telefonnummer, e-post) ska anmälas till vår kundtjänst genom att skicka ett e-postmeddelande till info@smspengar.nu

Varför nekas mitt uttag?

Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar uttag. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, detta kan du se i mina sidor eller genom att kontakta kundtjänst. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig, t.ex. att du har fått en betalningsanmärkning eller skuld till Kronofogden.

Jag vill avsluta krediten, hur gör jag?

Om du endast vill bli skuldfri och ha kvar möjligheten att utnyttja din kredit när oförutsedda utgifter kommer upp kan du välja att betala av hela din skuld istället. Då har du möjligheten att använda krediten när du önskar det igen.

För att få reda på din skuld kan du kontakta vår faktureringspartner Riverty på telefon 0340 - 59 61 18 eller via e-post konto.se@riverty.com.

Om du inte längre vill ha krediten kvar kan du säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Enskilda uttag kan inte avbrytas eller ångras. Skicka ett mail till info@smspengar.nu eller genom att skicka det per brev till Smspengar,Östra ågatan 31, 753 22 Uppsala.

Ange ditt namn, ditt personnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundservice att beräkna det belopp som ska återbetalas. Betalning måste göras inom 30 dagar efter uppsägningstillfället. Om betalningen inte når oss inom 30 dagar upphör annulleringen och det ursprungliga avtalet träder i kraft.

Om du säger upp avtalet kan det påverka dina möjligheter att få ett nytt kreditavtal

Frågor angående betalning av flexibla kreditkontot


Hur betalar jag tillbaka?

Du faktureras en gång per månad, fakturan skickas den 14:e varje månad och innehåller dina uttag, eventuella avgifter och uppräknad ränta för den senaste 30 dagars perioden. Du kan välja att slutbetala skulden eller att betala minsta månadskostnad vilket är beroende på hur stor din skuld är. Belopp att betala kan ses av nedan tabell.

Total skuldLägsta belopp att betala
0 - 5 000250 kr
5 001 - 10 000500 kr
10 001 - 15 000700 kr
15 001 - 20 000900 kr
20 001 - 30 0001 400 kr
30 001 - 40 0001 600 kr
40 001 - 50 0001 900 kr
50 001 -2 300 kr

Minsta månadskostnads dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad. I samband med ansökan lämnar du ett medgivande om autogiro, om medgivare saknas skall fakturan betalas på förfallodatumet.

Du kan också betala i förskott. Du kan få aktuellt belopp som ska återbetalas från vår kundtjänst: tfn 018 71 00 02 eller info@smspengar.nu

Du kan läsa mer om hur du betalar på vår sida betala tillbaka

Hur fungerar autogiro?

Enligt vårt standardavtal betalas skulden via autogiro den 28:e varje månad. Om den 28:e tillfaller på en helgdag dras beloppet nästkommande vardag. Beloppet som dras är minimibeloppet på fakturan.

Fakturorna skrivs den 14:e varje månad, med förfallodatum den 28:e. Du kan även betala extra på din skuld genom att använda de betalningsuppgifter som finns på mina sidor.

Vad händer om dragning via autogiro misslyckas?

Om den första dragningen har misslyckats så görs ett nytt försök varje dag för de kommande tre bankdagarna. Om det inte finns pengar på ditt konto eller om du har avslutat ditt autogiro måste du betala på faktura uppgifterna annars kommer månadskostnaden förfalla till påminnelse. Vid nästa betalning måste du betala dubbla månadskostnaden och förseningsavgifter för den förfallna månadskostnaden.

Kan jag betala mer än den minsta månadskostnaden?

Ja, du kan när som helst betala en större summa än den minsta månadskostnaden direkt på din faktura. Du hittar uppgifterna på mina sidor eller genom att titta på fakturan som skickas till dig. På samma sätt kan du även slutbetala hela din skuld till oss.

Hur mycket av min inbetalning går till amortering?

Generellt sett går ca. hälften av minimibeloppet på månadsfakturan till amortering och hälften till ränta och avgifter. Fördelningen kan dock variera baserat på hur höga dina avgifter är och när inbetalningen kommer in. Det som går till amortering kommer sedan dyka upp som tillgänglig kredit på mina sidor.

Faktureringsmässigt läggs avgifter in samma dag som de tas ut; om du exempelvis gör ett uttag den 4:e, så läggs en uttagsavgift in den 4:e.

Ränteposter (den totala räntekostnaden för en månad) läggs alltid in den sista varje månad. Du kan dock alltid innan dess se en beräkning av din aktuella totalskuld (inklusive den aktuella månadens ränta) på mina sidor.

Om du exempelvis öppnar en kredit 1:a april innebär detta att din första räntepost kommer att läggas in den 30:e april. Då autogiro dras den 28:e kommer inget av din första inbetalning att gå till ränta, då ränteposten ej existerar den 28:e, utan läggs in först den 30:e (sista april).

När maj månads faktura betalas in den 28:e så har maj månads räntepost ej lagts till än. Inbetalningen kommer därav att då gå till din räntekostnad för april.

OBS: Om den 28e inträffar på en helgdag så dras autogiro först nästkommande bankdag. Den 28:e februari 2021 (som är en söndag) innebär exempelvis detta att autogiro dras först den 1:a mars (nästkommande bankdag).

Detta medför att inbetalningen 1:a mars går till ränta både för januari (som las in 31:a januari) och februari (som las in 28:e februari). Som kompensation kommer du ej betala någon ränta för din månadsfaktura med förfallodatum den 28:e mars, dvs. allt kommer att gå till amortering, exklusive avgifter.

När ser ni min betalning?

Det tar 1-3 bankdagar innan vi kan se din betalning. Det beror på när du gjorde betalningen och vilken bank du gör betalning ifrån. Du kan se om din betalning har nått oss genom att besöka mina sidor.

Kan jag få en betalningsfri månad?

Ja, vi erbjuder en betalningsfri månad för dig som har betalt din kredit i tid. Du måste ha betalt fyra fakturor i tid i rad för att kunna utnyttja betalningsfri månad. Du kan utnyttja upp till två stycken per år. För att veta mer rekommenderar vi att du läser vår sida om betalningsfri månad.

Hur påverkas min skuld av en betalningsfri månad?

Om du blir beviljad en betalningsfri månad betyder detta att vi ej kommer skicka dig en faktura och ej kräva en månadsbetalning. Dina ränteposter (den totala räntekostnaden för en månad) kommer dock att fortsättas att läggas till enligt din ursprungliga betalningsplan.

Detta innebär att du nästkommande månad kommer att betala två ränteposter. Om du exempelvis blir beviljad en betalningsfri månad i mars innebär detta att din autogirobetalning 28:e april kommer att gå till två ränteposter, dels den som läggs in 28:a februari (för februari månad), och dels den som läggs in 31:a mars (för mars månad). Ränteposten för april kommer sedan att läggas in den 30:e april.

Kan jag få fakturan via e-post istället för pappersfaktura?

Ja. Fakturor kan också erhållas via e-post. Efter att ha valt en elektronisk faktureringsmetod kommer en traditionell pappersfaktura inte skickas till din adress.

Var vänlig notera att eventuella påminnelser skickas alltid per post till din folkbokföringsadress.

Jag har inte fått min faktura, ska jag ändå betala?

Ja. Om du inte har fått en faktura bör du kontakta kundtjänst. Även om du inte har fått fakturan är det upp till dig att ta reda på inbetalningsuppgifter.

Om du har valt att få fakturan per e-post, kontrollera alltid om fakturan har kommit till din skräppost.

Nej, du kan inte flytta förfallodatumet på din faktura.

Det som händer om du inte återbetalat månadsfakturan i tid är att du får en betalningspåminnelse hemskickat till din folkbokföringsadress. För påminnelsen får du betala 60 kronor. I samband med påminnelsen spärras möjligheten att använda krediten.

Vid nästa faktureringstillfälle kommer din månadsfaktura innehålla din tidigare påminnelse med avgifter och din senaste månadsbetalning. Den innehåller därmed två månadsbetalningar och förseningsavgifter. Betalas inte denna skickas ytterligare en påminnelse ut.

Om du har två eller fler obetalda månadsfakturor kommer ditt lån att sägas upp, vid uppsägelse har du fyra veckor på dig att betala de obetalda skulderna. Betalar du inte under uppsägelseperioden förfaller hela din kredit till betalning och skickas direkt till inkasso och en avgift om 180 kronor läggs på din skuld och dröjsmålsränta.

Om du inte betalar vid inkasso kommer ditt ärende att skickas vidare till kronofogden och där tillkommer det ytterligare 680 kronor. Att inte betala din faktura kan leda till en negativ påverkan på din kreditvärdighet och framtida möjligheter att skaffa bostad, köpa produkter på nätet osv.

Du kan läsa mer vad som händer och om du behöver hjälp på vår sida betalningsproblem.

Frågor om försäkring


Ja vi erbjuder just nu ett utgiftsskydd/betalskydd/trygghetsförsäkring till dig som är kund hos oss.

Vårt Utgiftsskydd är en frivillig gruppförsäkring som hjälper dig att betala dina fasta kostnader som exempelvis lån,hyra, el etc om du blir ofrivilligt arbetslös eller helt sjukskriven. För att teckna försäkringen måste du uppfylla alla anslutningskrav. Försäkringen erbjuds av GF Money (din kreditgivare) i samarbete med Maiden. Teckningen av Utgiftsskyddsförsäkring har inget inflytande på kreditbeslutet.

För att få en fullständig beskrivning av försäkringens innehåll rekommenderar vi att du läser igenom villkoren för försäkringen (nås via mina sidor).

Här är några exempel när den kan utnyttjas:

Vid hel arbetsoförmåga och ofrivillig arbetslöshet

  • Vid hel arbetsoförmåga eller ofrivillig arbetslöshet under mer än 30 dagar kan den försäkrade ersättningen lämnas från och med den 1: a dagen av arbetslöshet eller arbetsoförmåga i upp till 12 månader.

Vid dödsfall till följd av olycksfall

  • Vid dödsfall till följd av olycksfall utbetalas en klumpsumma av ett försäkringsbelopp om 250 000 kr.

För att teckna vårt Utgiftsskydd behöver du uppfylla följande villkor:

  • du har fyllt 18 år men inte 64 år,
  • du har vid tiden för ansökan varit tillsvidareanställd under en sammanhängande tid av minst sex månader med en arbetstid om minst 17 timmar per vecka, eller du är egenföretagare sedan minst 6 månader och är ansluten till en erkänd arbetslöshetskassa,
  • du är fullt arbetsför att arbeta,
  • du är bosatt och folkbokförd i Sverige och har rätt till socialförsäkringsförmåner från svensk försäkringskassa vid behov,
  • du har under de senaste 24 månaderna inte haft någon sjukdom föranlett att du varit berättigad till sjukpenning,
  • och du har vid tiden för ansökan inte kännedom om något varsel om uppsägning eller kommande arbetslöshet.

Ansökan göras på mina sidor eller genom att ringa kundtjänst på 018 71 00 02.

Försäkringsgivare för arbetslöshet är Maiden General Försäkrings AB, org-nr: 516406-1003. Maiden Life Försäkrings AB, org-nr: 516406-0468 är försäkringsgivare för övriga moment.
Maiden Life & General
Box 70396
107 24 Stockholm, Sverige

Frågor om kreditupplysning


Vi använder oss inte av UC för kreditbedömning när du söker ett lån hos oss (avsett typ), vi använder oss av Creditsafe i samband med en låneansökan. Vår kreditprövningsförfrågan syns därför inte i UCs register. Vi registrerar inte heller ditt lån hos UC. För varje ansökan eller begäran om uttag som du gör hämtar vi en ny kreditupplysning på dig.

Du kan låna under begränsande omständigheter om du har en eller flera betalningsanmärkningar. Din nuvarande betalningsförmåga avgör om du kan bli beviljad. Du kan inte låna om du har skuldsaldo, utmätnings försök eller något annat aktivt hos kronofogden

Kreditupplysningskopian skickas i första hand till din digitala brevlåda på kivra.se, om du inte har ett konto hos kivra kommer den hem till din folkbokföringsadress inom ett par dagar.

Ja, vid varje ansökan, uppgradering av kreditgräns och begäran om uttag gör vi en kreditupplysning på dig oavsett om du har lånat av oss tidigare eller inte.

Nej, om du inte har tillräcklig deklarerad inkomst i den upplysning vi tar kan du inte skicka in handlingar för att ändra på vårt beslut.

Ja vi kontrollerar om du har aktiva eller bestridda betalningsförelägganden hos kronofogden. Vi ser även över din historik med betalningsförelägganden.

Allmänna frågor


Samtliga ansökningar handläggs manuellt utav kundtjänst. Detta görs endast under kundtjänstens öppettider som för närvarande är helgfria vardagar mellan 8 till 16. Innan dess kan vi ej lämna något slutbesked eller betala ut ditt lån. Vi kontrollerar om du har betalningsförelägganden hos kronofogden och det kan vi endast göra under deras öppettider som vanligtvist är helgfria vardagar mellan 8 till 16.

Mina sidor är sidan där du kan hantera din flexibla kredit. Där hittar du en översikt över din kredit, göra uttag, ansöka om försäkringar, ansöka om betalningsfrimånad/kredithöjning, ladda ner dina fakturor, se inbetalningsinformation och kontakta oss enkelt via ett formulär.

Du kan identifiera dig genom att logga in via din bank eller skicka in en kopia på en giltig ID-handling med dina tre senaste lönespecifikationer. Om du skickar in kopia på ID-handling istället för att identifiera dig via din bank kan handläggningen ta längre tid och vi beviljar dig endast ett begränsat belopp.

Ja det är säkert! Kommunikationen mellan oss och våra leverantörer Tink & Kreditz är krypterad och ingen utomstående får tillgång till informationen. Genom att logga in på din bank får vi information om vilka kontonummer du har och kontoutdrag för samtliga konton. Självklart behandlas all information vi får med högsta möjliga sekretess.

Tink är ett svenskt företag som erbjuder lösningar för kundidentifiering och kreditanalys. Vi använder oss av Tink för att identifiera dig när du loggar in på din internetbank samt samlar in uppgifter för att bedöma din betalningsförmåga. Det ger dig helt enkelt möjligheten att logga in via bankID, dosa eller personlig inloggning.

Ta en bild/scanna på/in din ID-handling och skicka ett e-post till id@smspengar.nu. Alternativt kan du skicka MMS till samma e-postadress.

Om du får den elektroniskt av din arbetsgivare kan du skicka den till vår e-postadress, om du får den fysiskt måste du ta kort på den eller scanna in den och skicka till vår e-postadress id@smspengar.nu.

Nej, du betalar endast ränta på det belopp du har utnyttjat.

Vi skickar din skuld till tingsrätten för vidare handläggning. När ärendet går till tingsrätten kostar det dig ytterligare 600 kr som läggs på din skuld. Detta kallas för tilläggsavgift och är en avgift tingsrätten tar för att handlägga ärendet. Det tillkommer även dröjsmålsränta och andra rättsliga kostnader. Vi registrerar även dig i vårt missbruksregister och du kan aldrig igen låna hos någon av kreditgivarens varumärken.

Vi återkallar endast ärenden ifrån kronofogden när ärendet är fullbetalt.

Du bör avstå att låna för att betala andra lån, finansiera spel eller för ren konsumtion. Våra lån är avsedda för oförutsedda utgifter eller när du vill täcka en tillfällig likvid brist.

Kontakta oss direkt på 018 71 00 02 så spärrar vi dina uppgifter och polisanmäler händelsen.

Om du vill avsluta din prenumeration på våra nyhetsbrev måste du gå in på de senaste nyhetsbrevet och klicka avregistrera mig. Om du vill avregistrera dig från sms utskick, vänligen logga in på mina sidor.

En PEP är en person som har eller tidigare har haft en viktig offentlig funktion eller en viss befattning samt sådana personers närmaste familjemedlemmar och kända medarbetare.

SEKKI är en förkortning av Standardiserad Europeisk Konsumentkreditinformation. SEKKI-blanketten sammanfattar information i allmänna villkor, där det presenteras på ett lättförståeligt sätt enligt en Europeisk och standardiserad mall. Det underlättar att jämföra och få en snabb överblick över kreditens villkor.

Fick du inte svar på din fråga?

Du kan enkelt kontakta oss via vår chatt under våra öppettider, ringa oss eller skickas oss ett e-postmeddelande. Välkommen att kontakta oss!

© Smspengar 2007 - 2024 Alla rättigheter reserverade